14 februari 2012

Kroppsfett

Idag var jag in till Ylab i Stockholm och gjorde en kroppsfettsmätning. Lite spännande, först får man klä av sig allt förutom kallingarna och vägas, sen får man hoppa in i en äggliknande pryl. När man sitter där och konstaterar att plast kan kännas väldigt kallt försluts ägget och ett övertryck byggs upp. Abra kadaver simsallabim och man får veta hur mycket av kroppsvikten som utgörs av fett! Smart! Trodde faktiskt inte att ja skulle ligga riktigt så lågt! Idag är det ju alla hjärtans dag också så jag ska uppvakta MIA, min underbara Monark med lite blod, svett och tårar när lunchen har fått lägga sig lite. Tänkte ge mig ut och tvätta bilarna men då blir det väl skridskobana av hela uppfarten ikväll:s

15 kommentarer:

  1. 6%? sjukt att du kan ligga så lågt på vintern.
    /Raux

    SvaraRadera
  2. Ja lite, man får ha mycket kläder ;) haha

    SvaraRadera
  3. är det stor skillnad på bod pod jämfört med kaliper?

    SvaraRadera
  4. Bodpod ska tydligen vara mer exakt än kaliper, jag har aldrig gjort kaliper dock.

    SvaraRadera
  5. Föresten det står att du vägen 63,1 kg där, du sa ju att du vägde 65, alltså drar du mer watt än vad jag trodde :)
    När jag räknade på 64 så sa du så lite väger jag inte så visar det sig att du väger ännu mindre :)

    SvaraRadera
  6. Ja blev rätt förvånad när ha ca 63.1 för min våg visade 64,5 imorse?! Stirra dig ute blind på att jämföra dig med mig, det är inte mig du ska slå under säsongen!!

    SvaraRadera
  7. Bodpod är sämre än kalipermätning, och undervattensvägning med för den delen. Om går på Siri-ekvationen rakt av så är det nog inte korrigerat för ålder. I det här fallet är residualvolymen en så stor felkälla att dina 6% lika kan vara 4 eller 10%. Du skulle haft några skinfolds att jämföra mot.

    SvaraRadera
  8. Jaha?! Man lär sig nå nytt varje dag.

    SvaraRadera
  9. Haha, Jesper det är lungt varför ska jag jämföra mig med dig när du kör MTB och jag landsväg :)

    SvaraRadera
  10. Gör ni kalipermätningar hos er/dig?

    SvaraRadera
  11. Jag mäter.

    Men för att klargöra. Kalipermätning handlar om att uppskatta en annan uppskattning/mätning för någonting som inte går att mäta med metoden som används, dvs mäta fettprocent. Du, liksom jag, ligger i ena änden av en regression som felar som mest just på ändarna. Vilken kroppsfettprocent vi får är ett resultat av modellen snarare än vad vi har på kroppen. Däremot är "sum of 7 skinfolds" väldigt enkelt att mäta och jämföra över tid. Och det blir bra. Så för jämförandemåttet är kalipern överlägsen bodpoden. Det man inte får med är det invändiga bukfettet, men för idrottare med låg fettprocent utan synlig bukfetma är det ju ingen big deal.

    SvaraRadera
  12. Hmmmm anar man en besserwisser eller det kanske bara är en messerschmitt som hörs. :-)

    SvaraRadera
  13. När det gäller Flockhart så tror jag ingetdera, jag tror han vet vad han snackar om!!

    SvaraRadera
  14. Låter som kaliper är ganska mycket bättre än bodpod, ska nog skaffa en. Då kan du få testa själv Jesper nere på Mallis :)

    SvaraRadera
  15. Instämmer ang. Flockhart. Just på vårt område är det nog få (som vi har tillgång till i alla fall) som har bättre koll.

    Johan

    SvaraRadera