11 november 2012

Säsongsutvärdering 2012

Nu får det räcka med tävlande för den här säsongen. 2012 har varit en minst sagt rolig säsong, jag har fått köra många jättefina banor, lärt känna många härliga människor och lärt mig massor, helt klart den bästa säsongen hittills! Jag har verkligen utvecklats under säsongen och blivit en bättre cyklist. För några år sedan stod jag som den motionär jag då var i fålla fyra och kunde bara drömma om att få stå med eliten i fålla ett. Nu är jag där och även om jag inte varit stark nog att slåss om pallplats ännu så kan jag vara med och röra om lite i grytan.

Jag har försökt tävla så mycket som möjligt, kört i stort sett allt jag kommit över. Det här var första säsongen jag körde xc-cupen och även delar av cx-cupen. Det har varit grymt kul, xc eller xco som det heter är nog den roligaste grenen. Roliga banor med mer tekniska partier än långloppen, hög intensitet, skön stämning och ett väldigt trevligt startfält!

Tävlande sliter inte bara på kroppen ur ett fysiskt perspektiv utan det tar även mycket på psyket att ladda om till varje tävling, hålla koll på all utrustning, se till att allt rörande logi fungerar och så vidare. Det tar grymt mycket tid att elitsatsa på en idrott. Tiden man skriver ner i träningsdagboken är bara en liten del av vad man egentligen lägger ner. Har man en vecka med 10 träningstimmar får man nog räkna att tidsåtgången är ungefär det dubbla. Cykel och träningskläder skall tvättas, packa inför samt åka till och från tävlingar, äta, stretcha med mera! Det tar mycket tid men det är det värt för det är så grymt kul att cykla! Nu är som sagt 2012 års säsong över för min del. Jag planerar nu att gå in i en återhämtningsperiod där cyklingen tillfälligt läggs åt sidan. Det blir 2-3 pass intensiv träning i veckan för att upprätthålla de fysiska nivåerna men i övrigt inget tränande. Nu kommer jag istället ägna lite tid åt arbete, umgänge och lite hobbyverksamhet. Måste ha saker att göra annars kommer jag klättra på väggarna. Sen drar det igång inför 2013 års säsong igen. Träningslägret och första tävlingarna är redan inplanerade, Cypern med Sunshine Cup!

Ett STORT tack till mina sponsorer som gör allt detta möjligt! Utan er skulle jag stå kvar i fålla fyra bland pakethållare, stänkskärmar och sadelväskor! Vill självklart även rikta ett stort tack till Mor, Far och Bror! Ni är ovärderliga och är inte bara uppskattade i samband med tävlingar i form av hejarklack, langare, fotografering, support och jag vet inte allt! Ni är även ett stort stöd då allt inte går som jag tänkt mig! Slutligen ett tack till Rickard Wulff som visat stort intresse för min elitsatsning och varit till stor hjälp samt ett bra stöd under säsongen!

Skickar med lite bilder på "highlights" från säsongen!
Ägnat en hel del tid tillsammans med min Älskling MIA
Aktiv vila...
Ibland är det skitigt
Det finns många olika sätt att cykla på!
Träning på Gran Canaria!
Träningsläger på Mallorca
Familjen!
Här kommer en liten lista på tävlingar, KM, träningstävlingar med mera som jag hunnit med under säsongen!
Öppet spår 26/2

TT hos Gunnar Töjren 3/3
TT Norrtälje 18/3
Keps cup Täby 24/3
Keps cup Spårvägen 25/3
Smackserien Tempo odensala 11/4
Upplands cup Pinbacken 12/4
Keps cup Tullinge 14/4
TT hos Tommy Ohlsson 15/4
Kringelloppet 21/4
Täbys km #1 24/4
Smackserien Lindö golf 25/4
TT på vilunda 26/4
Kolmårdsbiken 28/4
Smackserien Brottby tempo 2/5
Högaliden race 5/5
Hökensåsracet 6/5
Eskilstuna xc 12/5
Täbys km #2 15/5
Smackserien Bålsta tempo 16/5
Ottarstrampet 17/5
Billingeracet 19/5
Smackserien hammarskog 23/5
Upplands cup Knivsta 24/5
Borlänge tour 25/5
Borlänge tour 26/5
Borlänge tour 27/5
Smackserien Lunda tempo 30/5
Kattegatt tour 2/6
Kattegatt tour 3/6
Täbys km #3 5/6
Storvreta 6/6 bröt
Smackserien tempo skokloster 7/6
Lida loop 10/6
Smackserien linje 13/6
Ymerracet 16/6
Borås mtb 17/6
Smackserien partempo 20/6
Upplands cup lövstalöt 21/6
Smackserien tempo 26/6
Ränneslättsturen 1/7
Smackserien DM skokloster 4/7
Mörksuggejakten 8/7
SM i Göteborg 22/7
Engelbrektsturen 29/7
Smackserien tempo Karby 1/8
Smack mtb backtävling 2/8
Norrtäljes km i xc 4/8
Norrtäljes km i långlopp 5/8
Cykelvasan 11/8
Smackserien tempo odensala 15/8
Upplands cup hällsbo 16/8
Sm marathon Hässleholm 19/8
Täbys km #4 åkersberga 21/8
Smackserien fysingen runt 22/8
Finnmarksturen 26/8
Smackserien Lohärad 29/8
Upplands cup Knivsta 30/8
Bockstensturen 1/9
Upplands cup + DM 13/9
Hammarby Hill 15/9
Täbys km 5 16/9
Kompiscrossen 30/9
Kumlacrossen 6/10
Kumlacrossen 7/10 (bröt)
Falu prestige cx 13/10
Falu prestige cx 14/10
Ckn tt cx Norrtälje 20/10
Kompiscross del 1 21/10
Kompiscross del 2 21/10
Kompiscross ursvik 28/10
SM i cykelcross 3/11
Sunnecrossen 4/11
73 st
Sitter och drömmer mig bort till kommande säsong!

3 kommentarer:

  1. Grymt imponerande tävlingssäsong !

    Satsa på att köra lite skidtävlingar oxå så kanske du spräcker 100 vallen.

    / Niclas

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt! vilken glöd och vilka fina framsteg.
    ska bli kul att följa dig 2013, kör hårdast
    /Ricke

    SvaraRadera
  3. Skidor är kul, jag har värdelös teknik men alltid glädjer det nån ;) haha! Ser fram emot 2013, då ska ja köra hårdare än hårdast...hårdare än hårdost

    SvaraRadera