4 mars 2013

Mina tankar om XX1!

Som jag utlovade tidigare idag så kommer här en liten utvärdering av Sram´s nya grupp XX1. Vid det här laget känner nog dom flesta till vad det handlar om men jag drar det lite kort. För några år sedan hade de flesta mountainbike-cyklarna tredelade vevpartier, sedan gick man över till tvådelade där en del fixade och trixade lite och på så sätt kunde köra med en enda klinga i fram. Sram´s nya grupp fungerar på precis det här sättet. Endast ett drev i bak men på kassetten har dom lyckats klämma in ett drev till. Så från att ha varit 27 växlade går man nu ned till 11 växlar...en viss skillnad. Det Sram har lyckats göra är att dom har helt och hållit strukit kedjestyrare i fram, hur fan ligger kedjan kvar? Gör den det?

Jag har nu varit på cypern i ca tre veckor. Cyklat i stort sett varje dag, jag har kört långa distanspass, njuta-av-livet rundor och dessutom några tävlingar. Underlaget och förhållandena vid dessa tävlingar har verkligen satt drivlinan på prov. På första tävlingen var cykeln fruktansvärt skitig, en skit bestående av lera/sand. På de andra tävlingarna har det studsat en hel del till och från...som sagt, gruppen har satts på prov. Min cykel är utrustad med twisters, en 38-klinga ifram samt den groteskt stora kassetten 10-42 (finns bara denna) i bak.

Det är första gången jag kör med twister, tänkte att det kunde vara kul att prova. Twister reglaget är något gram lättare än trigger (har jag för mig) men det är framförallt snabbare. Man kan ta sig från tyngsta till lättaste i en rörelse, utan att stuka handleden. Mina har strulat lite men jag tror det har att göra med antingen en något osmord vajer eller någon typ av justering. Sättet dom har strulat på är att man ibland kan behöva vrida två klick för att få i EN annan växel.

Vevpartiet krånglade först lite, men efter att ha varit hos doktorn för lite "gör om gör rätt" så funkar det super. Jag har bb30 med ipressade lager och innanför lagrena hade jag en låsring, då denna plockades bort fungerade det super! Jag är helt brutalt imponerad på att kedjan håller sig på klingan...utan kedjestyrare! Det funkar verkligen och det funkar bra! Inte ett enda kedjerassel under all cykling hittills! Tokbra! Det är lite häftigt för varannan tand på drevet har olika form så kedjan kan bara ligga på ett sätt. Det i kombination med en bakväxel som är spänd som en pilbåge så bara funkar det. Bakväxeln har även en smart funktion med en liten låsning. Man böjer fram växel, skjuter i låsningen och då kan man plocka bort bakhjulet hur smidigt som helst.

Vad mer kan ja säga om XX1, den är förhållandevis stryktålig. Jag har varit i backen några gånger här nere och vid ett tillfälle blev jag tvungen att byta växelöra. Växeln har fått sig några smällar men fungerar likt ingenting har hänt. Som ja nämnde i något tidigare inlägg får man dock vara lite försiktig vid vajerbyte. Tror det är välinvesterad tid att antingen kolla i manualen alternativt nån film på youtube. Liraren som skulle byta min vajer drog ju isär reglaget så att en ytterst viktig fjäder for iväg på ett ganska spektakulärt men något onödigt sett genom butiken :)





1 kommentar:

  1. Mycket bra recension. Blev ju lite sugen att köpa och testa. Såg att det fanns på Specialized S-Works som jag tittade på. Just twisters skulle vara bra eftersom ibland har man knappt kraft att växla i slutet på tävlingarna.

    Lycka till i fortsättningen.

    SvaraRadera